Food Innovation Day 2018

Donderdag 25 oktober

Inspyrium, Cuijk

Sprekers

Plenair

  • Chloé Rutzerveld
    Food Designer

    Chloé Rutzerveld is kritisch food designer. Ze ontwerpt scenario’s voor nieuwe manieren van voedselproductie en consumptie. Haar passie voor eten, fascinatie voor natuur en interesse in technologie komen terug in haar werk. Hoe kunnen we ons eten efficiënter, gezonder en duurzamer maken door technologie in te zetten als hulpmiddel van de natuur? Terugkerende thema’s zijn de zoektocht naar alternatieve eiwitten, de vermindering van voedselverspilling en het slim gebruik maken van natuurlijke eigenschappen. Chloé’s werk komt voort uit persoonlijke nieuwsgierigheid en vragen en dat is merkbaar op de gepassioneerde manier waarop ze erover verteld. Naast zelf-geïnitieerde onderzoeksprojecten werkt ze als consultant, gastdocent en ontwikkeld ze conceptuele diners die de toekomstscenario’s tastbaar maken.

    Een lezing van Chloé is geen trendwatch sessie, maar een directe overdracht van de toekomst-scenario’s door de bedenker zelf. Door het interdisciplinaire karakter spreken de projecten een breed publiek aan. Chloé is eerder uitgenodigd als spreker door culturele instellingen zoals het V&A in Londen, door de voedingsindustrie waaronder Coca-Cola en Royal Smilde en door duurzame banken als ASN en Triodos. De lezing wordt indien gewenst, aangepast aan uw bedrijf of sector.

    Foto: Annemiek Schout

    Lees meer
  • Farid Tabarki
    Founding director van Studio Zeitgeist

    Farid Tabarki is de founding director van Studio Zeitgeist en veelgevraagd spreker, dagvoorzitter en gespreksleider. Hij doet sinds 2000 onderzoek naar de (Europese) tijdgeest. Onderwerpen waar hij met zijn studio onderzoek naar doet en vele lezingen over geeft zijn onder meer: radicale decentralisatie, radicale transparantie, de vloeibare samenleving en de manier waarop deze ontwikkelingen de samenleving, organisaties en individuen beïnvloeden. De opgedane inzichten worden door de studio verwerkt tot concrete adviezen en projecten waar veel (international opererende) organisaties hun voordeel mee doen. Recentelijk heeft Studio Zeitgeist de whitepaper ‘The Transformation Playground, Reinventing Business Principles’ gepubliceerd. Hierin worden de belangrijkste organiserende principes van de 21ste eeuw, waarmee organisaties rekening dienen te houden beschreven.

    Farid heeft een wekelijkse column in Het Financieele Dagblad. Vorig jaar is zijn zeer goed ontvangen boek 'Het Einde van het Midden - Wat een maatschappij van extremen betekent voor mens, bedrijf en politiek’ uitgekomen. In 2012 is hij uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year 2012–2013. Hij presenteerde de tv-programma’s MTV Coolpolitics en Durf te denken: Van Socrates tot Sartre. Volgens de Volkskrant is Farid een van de tweehonderd meest invloedrijke Nederlanders en hij is bovendien de jongste op de lijst. Hij is onder andere vicevoorzitter van de Raad van Toezicht van Het Nieuwe Instituut – architectuur, design, digitale cultuur –, lid van de Raad van Toezicht van het Prins Bernhard Cultuurfonds en lid van het curatorium van De Baak. Ook was hij lid van Platform Onderwijs2032 dat op verzoek van het kabinet een advies over de toekomst van het funderend onderwijs heeft uitgebracht. Farid is ten slotte van plan alle landen in de wereld te bezoeken. Hij heeft er inmiddels 141 bezocht, dus met nog 57 te gaan is hij al op meer dan twee derde.

Sessies

  • Marjan Ippel
    Foodtrendspecialist

    Foodtrendanalist Marjan Ippel signaleert, analyseert en beschrijft al meer dan tien jaar de trends in eten en drinken. Hier en in het buitenland. Dat doet ze op haar website Talkinfood.nl, in foodmagazines als ELLE Eten en live in custom made presentaties en workshops voor het bedrijfsleven en de horeca. Aan de hand van inspirerende (voor)beelden duikt ze in de maatschappelijke, geopolitieke en technologische ontwikkelingen die van invloed zijn op hoe, wat, waar en wanneer wij eten en drinken.

    Foto: Saskia van Osnabrugge